علیرضا رمضانی در مصاحبه با ایرنا: مخاطب شناسی و تعیین ردیف بودجه 2 ضرورت جشنواره اقوام است

كارشناسان و صاحب نظران، مخاطب شناسی و تعیین ردیف بودجه ای در سطح ملی را 2 ضرورت برای تداوم فعالیت جشنواره فرهنگ و هنر اقوام ایرانی در سال های آینده می دانند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سومین جشنواره فرهنگ و هنر اقوام ایرانی از دوم تا چهارم تیر ماه به میزبانی سنندج برگزار شد و كارشناسان و صاحب نظران این حوزه بر این باورند كه مخاطب شناسی و تعیین ردیف بودجه ای می تواند زمینه را برای افزایش كیفیت جشنواره و تداوم فعالیت سالانه آن موثر باشد.
در حاشیه برگزاری این جشنواره تعدادی از مهمانان داخلی و گروه های دعوت شده به این جشنواره در حوزه موسیقی محلی با خبرنگاران ایرنا گفت و گوی اختصاصی انجام دادند.
دبیر كمیته فنی و عضو گروه خوشنوایان سنندج گفت: یكی از ضروریات این جشنواره مخاطب شناسی و توجه به كیفیت اجرای گروه های دعوت شده به جشنواره به جای كمیت است.
صابر نظرگاهی اظهار داشت: حمایت های مالی و پشتیبانی زمینه را فراهم می كند تا گروه هایی برتر در حوزه های مختلف در جشنواره حضور موثری داشته باشند.
وی اضافه كرد: این جشنواره فرصتی فراهم كرد تا گروه های موسیقی از نواحی مختلف كشور در مكانی در كنار هم جمع شوند و تبادل نظر كنند.
نظرگاهی یادآور شد: برخی از هنرمندان كه در سازهایی مانند كمانچه تخصص دارند با حضورشان در جشنواره زمینه برای آشنایی هنرمندان جوان با آنها فراهم می شود و آنها می توانند از این تجربیات استفاده كنند.
وی افزود: با برگزاری سه دوره این جشنواره باید كم كم مخاطب شناسی نیز انجام شود و فرهنگ گوش دادن و شنیدن موسیقی به صورت تخصصی در بین مردم نهادینه شود.
نظرگاهی با اشاره به اجرای گروه های جشنواره سوم اظهار داشت: اجرای گروه های این دوره حرفه ای و بسیار عالی بود و استقبال ها از آن بسیار خوب بود.
استاد صابر نظرگاهی از صاحب نظران موسیقی محلی و دانش آموخته رشته سازهای ایرانی است كه 35 سال در بخش موسیقی فعالیت می كند

تعیین ردیف بودجه ای برای جشنواره ضروری است
سرپرست گروه آوای موج بوشهر گفت: با توجه به اینكه فعالیت در بخش فرهنگی نیازمند بودجه و اعتبارات ویژه بوده و لازم است ردیف بودجه ای در سطح ملی برای جشنواره تعیین شود.
علیرضا رمضانی اظهار داشت: این جشنواره دارای دبیرخانه دایمی و با حضور اقوام مختلف برگزار می شود و لازم است از اعتبارات ملی برای آن هزینه شود.
وی افزود: این جشنواره فرصت مناسبی را برای حضور گروه های موسیقی فراهم می كنند و محققان و پژوهشگران می توانند در حاشیه ایین جشنواره به كارهای تحقیقی هم بپردازند.
رمضانی كه مولف كتاب قوم كُرد شبانكاره در ایران نیز است، تاكید كرد: قبل از برگزاری جشنوار اقوام فراخوان داده شود و پژوهشگران آثار تحقیقی خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال كنند.
وی یادآور شد: در هر دور جشنواره می توان مجموعه مقالات نیز چاپ و در اختیار كسانی كه نتوانستند در جشنواره حضضور پیدا كردند قرار بگیرد.
رمضانی گفت: لازم است دعوت ها برای جشنواره به صورت تخصصی صورت گیرد و اصحاب هنر حضور پر رنگ تری در این جشنواره داشته باشند.
وی اضافه كرد: كردستان از توانمندی خاصی در زمینه نیروی متخصص، غنی موسیقی محلی، مخاطبان آشنا و علاقمند به موسیقی برخوردار است و می تواند میزبان خوبی برای این جشنواره باشد.
سرپرست گروه اواج موج بوشهر گفت: لازم است بانك اطلاعاتی موسیقی محلی كردستان راه اندازی شود و در حاشیه جشنواره اقوام، نمایشگاه كتاب با موضوع موسیقی و سازهای سنتی برپا شود.
11 گروه برتر موسیقی نواحی مختلف كشور و 35 غرفه صنایع دستی از 25 استان كردستان به مدت سه روز در سومین جشنواره فرهنگ و هنر اقوام ایرانی حضور داشتند كه گروه های موسیقی این جشنواره اوای موج از بوشهر، شاخوه شین از كرمانشاه، تال از لرستان، دیلمون از گیلان، كانی از قوچان، هزار آواز از تهران، اوای دل از سیستان و بلوچستان و گروه های ئاگرین و خوش نوایان از كردستان و چند گروه دف نوازی، هه لپركی، سنتور نوازان و اركستر كوكان بودند.
مجوز اصلی این جشنواره كه دبیرخانه دایمی آن در اداره كل امور اجتماعی استانداری كردستان قرار دارد از آذر 1393 در 15 رشته مختلف فرهنگی و هنری اخذ شده است.
در جشنواره دوم نیز 21 تا 23 اردیبهشت 95 برگزار شد، در بخش موسیقی 19 استان كشور با 21 گروه و یك گروه ویژه اركستر موسیقی سلیمانیه عراق و در بخش صنایع دستی نیز 40 غرفه از صنایع داری (قالی و گلیم) از استان ها مختلف حضور داشتند.

برای مشاهده منبع این گزارش در خبرگزاری ایرنا روی این لینک کلیک نمایید

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *