از علیرضا رمضانی منتشر می شود؛ دوکتاب در حوزه تاریخ شبانکاره

بیرمی: به تازه گی دو اثر از علی رضا رمضانی تحت عنوان تاریخ شبانکاره و تبارشناسی و جغرافیای تاریخی قوم شبانکاره در طرح دانشنامه استان بوشهر رونمایی شد. دانشنامه ی بوشهر که به اهتمام حوزه هنری استان بوشهر منتشر می شود و سیدقاسم یاحسینی، دبیری مجموعه دانشنامه استان بوشهر را عهده دار است، در نظر دارد در یکصد و ده جلد این دانشنامه را تکمیل و منتشر نماید. در این راستا به تازه گی از بیست جلد کتاب تازه منتشر شده یا در دست انتشار این دانشنامه رونمایی به عمل آمد. تاریخ شبانکاره و تبارشناسی و جغرافیای تاریخی قوم شبانکاره، نیز دو اثر از علیرضا رمضانی است که به زودی وارد بازار کتاب می شود.
رمضانی در پیش گفتار کتاب نوشته است: « طرح اولیه این پژوهش از سالهای ۸۰-۷۹ رقم خورد . ابتدا داستانهای تاریخی مربوط به خوانین شبانکاره را در ذهن داشتم . اما هنگامی که بیشتر تحقیق کردم، متوجه شدم که سیر تاریخی و جغرافیایی این قوم بسیار گسترده می باشد. در تحقیقات اولیه متوجه شدم که منبع تاریخی مدون و کاملی در مورد این قوم بزرگ وجود ندارد؛ در واقع تاریخ این قوم در ایران به نوعی مهجور و مظلوم واقع شده و مورخان مختلف لابه لای آثار خود به اشاراتی فرعی و مختصر اکتفا کرده اند. وی در ادامه می نویسد:« ارتباط تاریخی و جغرافیایی این قوم، ذهن مخاطب را به سوی خود گسیل می دارد و هر پژوهشگری را به تکاپو وادار می کند .حاصل تحقیقات اولیه این شد که مکان های دیگری نیز به جز شبانکاره جنوب با این نام در استان های دیگر وجود دارد . در نتیجه ضرورت داشت که علاوه بر تحقیقات کتابخانه ای، کوله بار سفر را ببندم و پژوهش های میدانی را آغاز کنم . برای اولین قدم آگاهان محلی ساکن در منطقه ی محل سکونت خود را یافتم و اطلاعات ابتدایی مربوط به خوانین شبانکاره ی جنوب را از آنان گرفتم،سپس به سراغ دیگر شبانکارگان ساکن در مناطق مختلف ایران رفتم . همچنان که در متن کتاب آمده به دنبال حلقه ی گمشده ی بین شبانکارگان ایران و شبانکارگان بوشهر بوده ام و اولین منبعی که توانستم دیگر شبانکارگان را در ایران پیدا کنم و به مکانهای نام برده سفر کنم، لغت نامه ی علامه دهخدا بوده است . طبق این گزارش، سفرهایی به «کرمانشاه» و «مشهد» و «ایج اصطهبانات» و «جهرم» و «دارابگرد» و «میمند» داشتم که شرح گزارش های این سفر را همراه با تصویر در متن آورده ام.»
نویسنده ی کتاب تاریخ شبانکاره در ادامه می افزاید: «در طی مراحل پژوهش با سؤالهایی مواجه می شدم که در کنار منابع کتابخانه ای بایستی به تحقیقات میدانی نیز روی آوردم تا جواب این ابهامات را پیدا کنم . ابتدا سوالاتی در باره ی تبارشناسی مطرح بود که آیا تمام شبانکارگان ایران از یک نژاد هستند؟ آیا یک قوم واحد هستند یا اینکه فقط تشابه اسمی می دارند؟ همچنین مهم بود که دلایل پراکندگی جغرافیایی این قوم را دریابم؛ این مکان ها علاوه بر ارتباط تبارشناسی آیا می تواند از نظر جغرافیای تاریخی نیز بین آنان پیوندی وجود داشته باشد؟
همه ی این موارد باعث شد که کتاب را در سه بخش جداگانه اما با یک موضوع واحد تقسیم بندی کنم تا به نتیجه ای یکسان برسم.»
وی می افزاید: در بخش جنگ ده بلوک و نهضت جنوب، مطالب و اسناد مربوط به خوانین این دوره بسیار گسترده می باشد و من به مهمترین این مسائل به طور خلاصه پرداخته ام و تلاش کرده ام جنگ ده بلوک را از دیدگاه هر دو طرف بررسی کنم .
رمضانی در پایان می نویسد: «به شبانکاره معاصر که می رسیم، به مطالب گسترده ای از جمله مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آن برخورد می کنیم ؛ اما به دلیل تاریخی بودن عنوان پژوهش، تنها به معرفی موقعیت جغرافیایی و تاریخی این شهر پرداخته ام و این پژوهش، تا پایان دهه ی پنجاه خورشیدی یعنی تا زمان فوت ملک منصور خان شبانکاره ای را در بر می گیرد.
مطالب مربوط به قوم شبانکاره از دوره ی پیدایش تا قرن هشتم را خوشبختانه در منابع مختلف یافتم که این منابع ناقص بوده و جای نقد و بررسی دارد. بعد از قرن هشتم، منابع مختلف را کنار همدیگر قرار دادم و توانستم تا دوره ی ورود شبانکارگان به جنوب را پی گیری کنم.»

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *